ШУКАЙ!

Київський велотрек / Kyiv Velodrome

UA
EN
Київський велотрек
З давніх-давен попід Великою Підвальною вулицею (нині Ярославів Вал) пролягав Афанасієвський яр – місцевість дивна і дещо лякаюча. Письменник Костянтин Паустовський, дитинство якого пройшло поруч з цим місцем, писав: «У яр нам суворо заборонили ходити. Це було страшне місце, притулок злодіїв і жебраків. Але все ж ми, хлопчаки, збиралися іноді гуртами і йшли в яр. ... Спочатку ми з побоюванням дивилися зверху в яри. Там виблискувало бите скло, валялися іржаві тази і рилися у смітті собаки...»

Поступово яр засипали землею і забудували «прибутковими», як їх тоді називали, будинками з квартирами, що здавались в аренду. Але вже тоді, на початку XX століття, в місті були люди, які дбали не тільки про власний гаманець, а й про якість життя усіх городян. І тоді на вулиці Святославській (зараз Липинського) був побудований велотрек. (В цей час кияни взагалі починають захоплюватися різними видами спорту: з'являється яхт-клуб, автомобільний клуб, клуб авіаторів ... Так що велотрек – не виняток, а скоріше частина загального правила.)

Велотрек побудував киянин Іван Пилипович Біленко. Тут була не тільки велосипедна траса (яку тоді називали дещо дивним на сучасне вухо словом «циклодром»), але і кінотеатр («сінематограф»), що розташувався просто неба. Весь комплекс відкрили взимку, на початку 1913 року, приурочивши до 300-річчя дому Романових, яке широко відзначалося по всій Імперії і, зокрема, в Києві.

Велотрек реконструювали декілька разів. В 1968 році було оновлено бетонне покриття та збудовано адмін корпус. А в 1978-80 рр. він пережив капітальний ремонт в рамках підготовки до наступної Олімпіади, яку приймав Київ – цього разу Всесвітньої. Бетонне покриття вкрили зверху днрев'яними лагами та брусом з модрини.

У нульових роках XXI століття найстаріший міський велотрек опинився під загрозою знесення. Після декількох років боротьби киян за унікальну спортивну споруду в 2014 році було прийнято рішення його відновити. Зараз велотрек, якому вже більше ста років, знову приймає на своїх доріжках спортсменів. Київський велотрек є одним з найстаріших в Європі нині діючих велотреків, поруч з такими об'єктами, як велодроми в Ерфурті (1885), Ерне Хілі (1891), Мілані (1935) тощо та входить до ТОП-10 європейських велотреків.

В 2016 році глуха стіна сусіднього з велотреком будинку прикрасилась муралом із зображенням велосипедиста – канадський художник Еммануїл Джарус зобразив тут самого себе, який їде на велосипеді.

Як думаєте, що спільного між Київським велотреком та партнером мініскульптурки – Stanley?
Найстаріший в Європі велодром і легендарний бренд пов'язує вікова, і дуже непроста історія. Найбільший велодром у Києві побачив величезну, як для такого об'єкта, кількість руйнувань і реставрацій.
За рішенням влади його навіть позбавили статусу історичного пам'ятника і перетворили на звалище.

Але завдяки суспільній реакції легендарний циклодром був врятований і повністю відновлений. А в цей час на іншому кінці планети, в 1913 році Вільям Стенлі зробив революційний винахід – першу цілісну вакуумну пляшку з металу. З пляшки Stanley почалася нова історія міцних термосів. Адже до її появи вони були скляними і, виходить, ненадійними.

Зараз Stanley – це легендарні термоси, якм не мають аналогів у світі. А Київський велотрек – унікальний пам'ятник історії та архітектури, що перетворився на грандіозний комплекс активного відпочинку.

Ці дві легенди стали символом руху, пригод і приємних спогадів, і через 106 років об'єдналися у захоплюючому історичному проекті "Шукай".
Kyiv Velodrome
Afanasiievskyi Yar (ravine) – an area quite odd and a bit frightening used to stretch under Velyka Pidvalna Street (nowadays Yaroslaviv Val Street). Kostiantyn Paustovskyi, the writer who spent his childhood near this place, once wrote: "We were strictly forbidden to go to the ravine. It was a dreadful place, an asylum for criminals and beggars. Yet, we, boys, would band together into squads and head to the ravine… At first we would cast a wary eye at it from the top and observe shining broken glass, rusty footbath and scavenging dogs".

Over time the ravine was backfilled and built up with "tenement houses" - the name used back then to describe the houses with rental apartments. But even at that time, at the beginning of XXth century, there were people in this city who cared not only about their wallets but also about the quality of life of the city dwellers. Thus at Sviatoslavska Street (nowadays Lypynskoho Street) the Cycle Race Track was built. It was the time when Kyivans just started taking interest in different sports: numerous yacht-clubs, auto-clubs, and association of aviators appeared in the city. Therefore, the Cycle Race Track was not an exception but rather a part of the general rule.

The Cycle Race Track was built by the Kyivan Ivan Pylypovych Bilenko. The place boasted not only a cycling track but an open-air cinema. The whole complex was opened in 1913 on the occasion of 300thanniversary of the Romanov's Dynasty, the event which was widely celebrated around the whole Empire and in Kyiv as well. The same year the First all-Russian Olympic Games were held and Kyiv was chosen as the venue. Part of the competition took place on the cycle race track. By the way, our city was chosen as the venue for a good reason. By that time it had accounted for 196 various sport noncommercial associations with about 8000 people working within them - more than in any other city of the Empire.

The Cycle Race Track was reconstructed several times – in 1939 and 1949. In 1978-80 it went through the major renovation in the lead-up to the next Olympic Games that Kyiv hosted – this time International ones.

The asphalt coating of the Cycle Race Track was replaced with the wooden one made of Siberian larch which lasted up to 1991. Subsequently wood was replaced with special concrete with polymer additives.

In the noughties of XXIst century the oldest city Cycle Race Track became at risk of demolition. In 2014 after several years of the fight for the unique sports facility it was decided to restore it. Nowadays this unique sports facility which is more than 100 years old welcomes sportsmen on its tracks.

Upon the resolution of the Ukrainian Cycling Federation, Kyiv Cycle Race Track is considered to be one of the best in Europe.

In 2016 the blind wall in close vicinity to Kyiv Cycle Race Track was decorated by the mural depicting the cyclist – Canadian artist Emanuel Jarus depicted himself riding the bike.
Прикмета
Потреш мене – набереш швидкість.
Rub me and you will gain speed.
Шукай бронзову скульптурку київського велотреку на вул. В'ячеслава Липинського, 15.

Look for a bronze Velodrome at 15 Viacheslava Lypynskoho Street.

Над скульптуркою працювали: The sculpture was made by:
Юлія Бевзенко
Yulia Bevzenko
Менеджер Києва
Manager of Kyiv
STANLEY PMI

Легендарні термоси
legendary thermoses
Юрій Білявський
Yurii Biliavskii
Скульптор
Sculptor
«ШУКАЙ!» - це київські символи у вигляді бронзових міні-скульптурок.
«SHUKAI!» - is about small sculptures which represent Kyiv.
Made on
Tilda